Законами України „Про освіту”,
„Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні” інвалідам з дитинства
гарантовано створення необхідних умов, які обіцяють вести повноцінний спосіб
життя згідно з особистісними здібностями і можливостями. І сьогодні я б хотіла
підняти питання обізнаності самих дітей та молоді з функціональними обмеженнями
своїми правами та обов’язками.
Досвід дальнього зарубіжжя
свідчить про виникнення руху інвалідів за відстоювання своїх прав в другій
половині 20 століття. Вслід за рухом виникли громадські організації, які
лобіювали зміни законодавства і ситуації в цілому.
Ці події змінили відношення
людства в розумінні інвалідності. Незалежне (самостійне) життя
розуміється як право самим обирати що робити, як жити, мати право
помилятися. І на сьогодні людство має
Конвенцію ООН про права інвалідів яка втупила в силу 3 травня 2008 року.
В той же час, на території
сучасної України ми бачимо сталу систему медичної моделі розуміння
інвалідності. І тільки на початку 90 х р. кінця 20 ст. почали формуватися
громадські організації захисту прав осіб з інвалідністю. Але відмінність діяльності
громадських організацій в Україні, на мою думку, є пошук матеріальної допомоги,
проведення акцій та різних заходів, а не відстоювання прав та інтересів людей з
інвалідністю.
Тому, в наш час залишається
актуальними питаннями:
-
по-перше,
формування зацікавленості у дітей та молоді з функціональними обмеженнями своїх
прав, історії світового руху за незалежне життя, поняття „рівних можливостей”,
„незалежного життя”;
-
по-друге,
формування толерантного ставлення у дітей та молоді до особливостей осіб з функціональними
обмеженнями;
-
по-третє,
формування у свідомості суспільства соціальної моделі розуміння інвалідності,
подолання стереотипів.
Реалізація цих завдань
неможлива без участі громадських організацій інвалідів, реформ в освіти,
виробництві. Але чекати на такі зрушення часу немає. І тому, центри соціальних
служб маючи певний досвід соціально-педагогічної діяльності почали розвивати правовий напрямок в роботі.
В
рамках соціальної акції „Місто, де зручно всім” з метою підвищення правових
знань дітей та молоді з інвалідністю в березні-квітні 2008 року була проведена
заочна правова вікторина „Мої права в
моєму місті”.
В вікторині взяло участь 132
особи з 10 районів міста Києва.
Вікова категорія: діти
віком від 14 до 18 років та молодь від 19 років.
Питання вікторини були поділені на три
частини: загальні права, законодавство України і міжнародне право.
Проаналізувавши анкети учасників можна зробити такі висновки:
Як діти, так і молодь добре орієнтуються в
датах національних свят, номерах телефонних служб, але особливу увагу слід
звернути на те, що майже всі учасники вікторини
на запитання номеру телефону довіри пишуть 051. З усіх учасників, тільки 4 особи знали вірний номер телефону довіри.
Як серед
молоді, так і серед дітей прослідковується здатність дати чітке визначення
таким словам як адвокат, президент та громадянин. З 50 осіб, яких анкети аналізувалися – 24 особи чітко
розкрили значення цих слів.
Найбільш
правильне визначення терміну „рівні права” змогла дати 23 учасники вікторини. Наприклад, рівні права – це:
-
коли кожна особистість однаково наділена правами і обов’язками перед законом;
-
кожен має право на захист, дружбу, кохання, на охорону, на особисту охорону
здоров’я;
-
гарантовані державою переваги незалежно від віку, статі, раси;
-
рівні права між різними людьми;
-
коли все однаково для кожного;
-
коли всі рівні;
-
всі люди перед законом рівні, незважаючи на їхнє положення в державі;
-
люди всі мають рівні права і живуть по одному закону;
-
однакове ставлення до кожної людини.
На запитання, які стосуються
прав дитини та документи, які мають до них відношення 98% опитуваних
відповідають вірно, тим самим показуючи, що вони знають свої права.
Також серед молоді
простежується невідповідальне ставлення до заповнення анкети стосовно питань
своїх обов’язків та прав.
Стосовно законодавства України з
відповідей дітей та молоді видно, що вони знають головний закон України, а
також знають на які пільги вони мають право. З відповідей на ситуації, які були
запропоновані в цій частині, бачимо, що діти та молодь розуміють, що таке
кримінальна відповідальність.
На запитання про роль громадських організацій в житті суспільства
та про міжнародних рух людей з інвалідністю „Самостійне життя” молодь майже не
дає відповідей, оскільки вони зазначають, що не брали в цьому участі.
Декілька осіб, які змогли відповісти на запитання
про роль громадських організацій в житті суспільства, відповіли, що їх роль
полягає у:
-
об’єднанні людей з однаковими
поглядами;
-
контроль і захист, відстоювання інтересів
громадян, вплив на органи державної влади;
-
для вирішення спільних проблем.
Ситуація про „уповноваженого з прав людини” –
відповідь: мама; адвокат. Про "міжнародний рух людей з інвалідністю” – вперше
чую.
Висновки: необхідно продовжувати роботу серед дітей та молоді
з інвалідністю з роз’яснення прав, обов’язків. Проводити тренінгову роботу з
питань захисту своїх прав.
У місті Києві близько 8500 дітей з інвалідністю, близько 15000 молоді з ф/о, які, як і всі інші, мають право на гідне життя, розвиток, навчання, спілкування, участь у житті суспільства.
Головний спеціаліст Л.Остролуцька
У місті Києві близько 8500 дітей з інвалідністю, близько 15000 молоді з ф/о, які, як і всі інші, мають право на гідне життя, розвиток, навчання, спілкування, участь у житті суспільства.
Головний спеціаліст Л.Остролуцька
Немає коментарів:
Дописати коментар