четвер, 20 серпня 2015 р.

Архів. Творчий звіт інтегрованої оздоровчої зміни в 2005 році

Третій творчий звіт з архіву.  Думаю, що цей досвід має право бути опублікованим. Табір в Пущі-Водиці.
Творчий звіт про
проведення оздоровчої  інтегрованої зміни
“Разом заради розвитку”
з 1.07. по 14.07. 2005
в таборі “Супутник” в Пущі Водиці

             Відповідно до Розпорядження КМДА № 911 від 01.06.05  “Про організацію літнього відпочинку та оздоровлення дітей та студентів м. Києва у 2005 році”, наказу КМ ЦСССМ № 299 від 5 травня 2005 року “Про основні питання організації центрами соціальних служб для молоді літнього відпочинку та оздоровлення дітей та молоді м. Києва влітку 2005 року” та згідно з наказом № 392 від 29 червня 2005 року “Про затвердження спеціалізованої  соціально – педагогічної програми інтегрованої зміни “Разом заради розвитку” відбулася інтегрована  зміна в таборі “Супутник” в смт Пуща – Водиця.            

   У 2005 році інтегрована оздоровча зміна “Разом заради розвитку” проходила з 1 по 14 липня 2005 року в таборі “Супутник” в Пущі – Водиці.   На 1 липня  було сформовано 12 загонів.
Кількість учасників спеціалізованої оздоровчої зміни для дітей та молоді з функціональними обмеженнями “Разом заради розвитку” 2005 рік станом на 1 липня становила 158 дітей та молоді з особливими  потребами.

Дата
Район, організація
К- сть дітей
К-сть волонтерів
Керівник
Всього путівок

1.07. – 14.07.

  1.  
Голосіївський
12
3
1
15

  1.  
Дніпровський
10
4
1
14

  1.  
Деснянський
12
2
1
14

  1.  
Дарницький
12
3
1
15

  1.  
Оболонський
8
3
1
11

  1.  
Печерський
8
4
1
12

  1.  
Подільський
12
3
1
15

  1.  
Святошинський
13
3
1
16

  1.  
Солом’янський
10
3
1
13

  1.  
Шевченківський
7
7
1
14

  1.  
КМ ЦССМ
10
-
-
10
12
ГО “Виноградар”
6
3
1
9

пед. склад (Штаб )


6



Всього
120
38
17
158
                       
Аналізуючи кількість дітей, то можна зробити висновок, в основному групи по  районах були укомплектовані  повністю,  вік дітей від 8 до 18 років.
На оздоровчу зміну „Разом заради розвитку” заїхало 158 дітей з них 38 волонтери,
За діти мали різні вади розвитку: ДЦП, розумова відсталість, хвороба Дауна, туговухість (глухота), порок серця, захворювання опорно – рухового апарату,  проблеми зору, епілепсію, онко захворювання, бронхіальна астма та загальні захворювання. Програма інтегрованої оздоровчої зміни “Разом заради розвитку” була складена з врахування  різних видів неповносправності.
Для організації роботи оздоровчої  зміни  в таборі  “Супутник” та був затверджений  наступний штаб:
Координатор зміни –  головний спеціаліст відділу соціальної роботи Солом’янського РЦСССДМ  - Татарінова Л.А.
Заступник керівника зміни  з програмного  забезпечення   - керівник спеціалізованої служби  “Центр соціально психологічної реабілітації дітей та молоді з ф/о “Сузір’я”” - Дмитрієва М.І.
Заступник керівника зміни   по роботі з волонтерами –  начальник оргвідділу Солом’янського РЦСССДМ  - Шпак Р В.

Музичний керівник – культорганізатор – Вертай Л.Д.

Звукорежисер на апаратурі  – Скоренко Д.М.,
Штаб з виконанням поставлених завдань справився на відмінно
Також районами були направлені керівники груп:

            Керівник загону  Голосіївського р-ну – Маврикіна Ілона Ігорівна

            Керівник загону  Дніпровського  р-ну – Бовкун Любов Олексіївна
            Керівник загону Дарницького р-ну –  Мохань Оксана Анатоліївна
            Керівник загону Деснянського р-ну –  Ющенко Олена Вікторівна
            Керівник загону Оболонського  р-ну –  Цимбалюк Світлана Володимирівна
            Керівник загону Печерського р-ну – Бабенко Людмила Анатоліївна
            Керівник загону Подільського  р- ну –  Радченко Галина Михайлівна
            Керівник загону Святошинського р-ну – Вітем Людмила Анатоліївна
            Керівник загону Солом’янського  р-ну – Стефановська Станіслава Сергіївна
            Керівник загону Шевченківського р-ну – Баришеві Ольга Володимирівна
             Керівник загону “Виноградар” – Полякова Марина Миколаївна
            Керівник загону КМ ЦССМ  - вожаті табору.
            Керівник зміни координував діяльність керівників, розподіляв функціональні обов’язки та контролював їх виконання. Проводив наради для  керівників груп  Керівником також була розроблена дислокація груп, робота проектів, розміщення, оформлення  необхідної документації, журналу з техніки безпеки. Протягом зміни постійно вирішувались організаційні питання.  Всі питання з організації  та проведення  оздоровчої зміни  в “Супутнику” були вирішені.
            Заступник керівника з організаційних питань Дмитрієва М. І. склала програму  оздоровчої зміни “Разом заради розвитку”  з 1 по 14 липня,  в якій  визначила тематичні дні, слідкувала за виконанням програми зміни та дотримання всіх режимних моментів. Було також організовано чергування творчих доручень  для загонів та підведення підсумків рейтингів між дитячими групами. Організовувала поздоровлення іменинників, нагородження учасників ігор,  лінійок, концертів. Підготувала дипломи для нагородження учасників зміни в різних заходах, що позитивно плинуло на емоційний стан дітей та молоді, які отримували ці дипломи. Програма табору мала  тематичні дні, які мали за мету емоційно прикрасити життя табору та  націлити учасників зміни на виховний процес.
 Заступник керівника зміни по роботі з волонтерами Шпак Роман координував роботу волонтерського загону.   Слід відзначити, що   вміла організація роботи з волонтерами дала можливість дітям та молоді з різними вадами у фізичному та психічному розвитку відчути себе рівним серед однолітків та спробувати себе у різних творчих дорученнях і програмі  оздоровчої зміни.
 Музичний керівник – культорганізатор – Вертай Л.Д.  забезпечувала музичним оформленням загально таборових заходів, організувала проведення музичного гуртка “Літньої академії” (гра на гітарі та синтезаторі). Слід зазначити, що робота була поставлена на належному рівні. Вертай Лариса Дмитрівна  проявляла ініціативу у виконанні в покладених на неї обовязків, що значно покращило емоційний стан дітей та молоді.        
Звукорежисер забезпечував загально таборові  заходи   музичним супроводом,
проводив  тематичні  вечори та масовки. Це було зроблено на високому професійному рівні.
Ефективність соціально – педагогічної роботи визначається рівнем професіоналізму кадрів, які працюють з дітьми  та молоддю з функціональними обмеженнями Керівники груп в основному добре справилися з поставленими завданнями під час перебування в таборі, контролювали ситуацію в загонах. Слід  особливо відмітити роботу керівників Дарницького, Дніпровського, Солом’янського, Святошинського, Подільського,  Деснянського районів.  Керівники Печерського, Шевченківського та ГО “Виноргадар” також справилися із поставленим завданням, хоча не мали достатнього досвіду роботи з дітьми та молоддю з функціональними обмеженнями. Слід зазначити, що керівник групи з  Оболонського району, Цимбалюк Світлана Володимирівна,  не виконувала  своїх функціональних обов’язків керівника,  в повній мірі не  усвідомлювала всю відповідальність, яка лежить на керівникові групи,  ситуацію в групі контролювала не цілком.  
            Слід відмітити, що штаб та керівники  приклали багато зусиль для створення доброзичливої атмосфери під час перебування дітей та молоді з функціональними обмеженнями в таборі   “Супутник”. Особливістю табору було те, що протягом двох тижнів юнаки та  дівчата з функціональними обмеженнями, які перебувають в повсякденному житті під гіперопікою батьків,  мали змогу пожити самостійно,  в товаристві ровесників – волонтерів.
Далеко не всім було легко наважитись на таке випробування. Переважно в кожного з дітей існували певні психологічні проблеми стосовно спілкування між собою та контактів з іншими людьми.  Волонтери   допомагали  дітям  набути життєвий досвід,  почувати себе впевненими, щасливими, потрібними.
Хочеться особливо відмітити роботу волонтерського загону Дарницького,  Печерського,  Солом’янського районів. Волонтери Шевченківського та Дніпровського районів були не підготовлені,  що негативно впливало на роботу не тільки  загону цих  району,  але й всього волонтерського загону взагалі. Надалі потрібно враховувати вік волонтерів та ступінь їхньої підготовкиНе дивлячись на старання  і бажання працювати,   деякі волонтери   були невзмозі  виконувати доручення належним чином,  із – за   вікового  чинника. Бажано на майбутнє врахувати можливість участі волонтерів старше 18 років.
Після проведення зміни можна порекомендувати звернути увагу на підбір волонтерів – тобто, їх мотивацію для участі у інтегрованій зміні, розуміння своєї допомоги, трактування інвалідності дітей, оскільки наявність незацікавлених волонтерів не лише не полегшує роботу, але й  суттєво її ускладнювало .
Враховуючи вищевикладене пропоную заздалегідь  проходити модульні курси для волонтерів на оздоровчу зміну „Разом заради розвитку”:
¾    формування лідерських якостей;
¾    вміння згуртувати колектив;
¾    вправи та ігри на саморозкриття та формування позитивної атмосфери;
¾    особливості певних захворювань;
¾    поведінка в екстремальних умовах;
¾    різні ігри, які допоможуть в кризові моменти  розвитку групи в умовах табору;
Вважаю за доцільне відмітити умови перебування в самому таборі. Побутові умови табору не відповідають потребам дітей, які мають функціональні обмеження. Також хочу звернути увагу на ставлення  персоналу табору (часом негативна )  до дітей нашої  категорії та керівників груп. 
            Надати можливість дітям та молоді з функціональними обмеженнями проявити  та глибше розвинути навички самостійного життя, покращити фізичні якості, рухову активність, розкрити їх комунікативні здібності, сприяти формуванню особистості дитини шляхом залучення до активної діяльності в колі ровесників. Таке завдання ставила перед собою ця інтеграційна зміна “Разам заради розвитку”.             Для виконання завдань, поставлених перед цією соціальною програмою була розроблена  програма літнього табору, система творчих доручень,  робота “Літньої академії”  та робота волонтерського загону.  При розробці  програми враховувались такі моменти:
·         дитина з ф/о є рівноправним членом суспільства, тому вона повинна і може брати участь у його житті;
·           дитина має такі ж задатки, як і здібності, як її ровесники з повноцінним здоров’ям;
·         дитина не повинна буди пасивним об’єктом соціальної допомоги, що має сприяти поступовому перетворенню дитини з об’єкта а активно діючий суб’єкт;
·         залучення дитини до процесу вирішення посильних для неї проблем, розширюються між особові контакти, стимулюється позиція активного об’єкта соціальної діяльності;
Кожен день табору починався з  ранкової гімнастики, в дуже цікавій, творчій формі, на якій були присутні всі учасники зміни (і  на милицях також),  потім  - сніданок і далі за розпорядком дня та програмою табору. Кожний день був неподібний за інші. Програма була складена таким чином, щоб емоційно прикрасити життя в таборі та націлити на виховний процес дітей і волонтерів. Затверджена програма була виконана на 100 відсотків.
Тематичні дні, які були висвітлені в програмі:
-                             Радість відкриття зміни,
-                             Я та мої права;
-                             Україна мій дім;
-                             День довкілля;
-                             Ой на Івана, ой на Купала;
-                             Я обираю здоровий спосіб життя;
-                             Перемога в серці кожного;
-                             Економічна гра;
-                             Щаслива родина – міцна Батьківщина (батьківський  день);
-                             Країна чудес;
-                             Міс і Містер зміни;
-                             У колі друзі (концерт закриття );
-                             Феєрверк;
Також за програмою  інтегрованої зміни були передбачені творчі доручення загонів, який передбачав ведення рейтингу. Творчі доручення загін мав  по відношенню до табору.
·         Черговий ( чергування в  їдальні і по табору );
·         Програма ( організація та проведення лінійки та вечірнього заходу );
·         Прес – центр ( випуск інформаційної стінної газети про  життя табору );
·         Спортивний ( проведення ранкової зарядки, спортивних змагань );
·         Сюрпризний ( поздоровлення іменинників, переможців тощо );
·         SOS – природа (загін відповідає за чистоту території та збереження зелених насаджень);
·         Коменданти ( чергування по  табору);
·         Сан гігієна ( перевірка стану кімнат);
За допомогою доручень учасники зміни мали можливість спробувати себе в різних соціальних ролях, відчути свою відповідальність перед групою за спільну справу. Формує відчуття належності до групи ровесників, можливість вплинути на суспільні процеси в таборі. Вибір назви загону, розробка емблеми, девіз, участь у всіх заходах (за бажанням) табору та програмних моментах -  все це досвід, який можна набути тільки перебуваючи в літньому таборі.
Форми роботи на  таборі:
-                             відкриття і закриття табору;
-                             заняття в гуртках “Літньої академії”;
-                             перегляд відеофільму;
-                             станційні ігри;
-                             карнавал;
-                             масовки;
-                             спортивні змагання;
-                             аукціон;
-                             вихід за межі табору на озеро  ( пересування в колоні);
Життя в таборі вносило корективи і в програму табору також.
 Так в перший  день  перебування в таборі 1 липня нас  відвідали гості з Японії. Вони показали цікавий концерт, спілкувалися  з дітьми. Всі залишилися задоволені, а діти отримали подарунки: канцелярські товари, які були використані під час проведення аукціону Економічної гри та нагородження переможців конкурсу Міс та Містер зміни, акції “Веселі старти”
5 липня зміну відвідали гості з Америки. Їх цікавила організація  діяльності інтегрованої зміни, відпочинок дітей, робота  гуртків “Літньої академії” та програма табору. Це були представники християнської церкви “Нове життя”. Гостям дуже сподобалися  наші діти та організація самої відпочинкової соціальної програми. На закінчення гості  показали  шоу клоунів. Діти отримали подарунки Емоції переповнювали наших дітей. Гостям так сподобався наш табір, що вони попросили відвідати табір знову.
6 липня табір відвідали знову ж таки гості з Сполучених Штатів “Християнська асоціація сім'ї та молоді” ( нерелігійна організація ), які також показали дуже цікавий концерт та подарували подарунки дітям. Цього ж дня представники “Нового життя” знову відвідали табір. На цей раз гості грали з дітьми та волонтерами в баскетбол, в настільні ігри, просто вели бесіди. Дітям дуже сподобалося. Американська гості запропонували на наступний рік приїхати на нашу  інтегровану зміну загоном волонтерів.
6 липня цікавим заходом був вихід на озеро: свято “Ой на Івана, ой на Купала”. Діти  співала пісні, розповідали вірші,  танцювали таночки. А скінчилося все  стародавнім  українським звичаєм киданням вінків  у озеро. Всі, діти, волонтери, керівники залишились задоволеними, адже деякі діти вперше були учасниками такого дійства.
 7 липня по програмі був день профілактики негативних явищ в дитячому середовищі, був проведений конкурс відео кліпів на профілактичну тему серед  загонів, кожним з загонів був підготовлений колаж на профілактичну тему. Спеціалісти Оболонського РЦССМ провели тренінг з профілактики куріння. Були присутні 12 чоловік. Цього ж дня зміну відвідали спеціалісти Дарницького РЦСМ та провели цікаву Ігротеку.
8 липня в таборі спеціалістом міської служби  Устименко Наталією Федорівною були проведені “Веселі старти” серед дітей, які мають важкі форми інвалідності. У “Веселих стартах” прийняло участь  близько 30  дітей. Також був проведений чемпіонат по волейболу серед збірних команд дівчат та  чемпіонат серед хлопців.
Дуже запам’ятався дітям та батькам Батьківський  день. Відбувся  чудовий концерт для батьків. Спеціаліст Солом’янського РЦСССДМ, юрист Дещенко О. Надавив юридичні  консультації.
13 липня  цікавив було закриття: дітей пригощали морозивом, відбувся чудовий заключний концерт та дуже, дуже вражаючий феєрверк.
В умовах  цього літнього відпочинкового табору всі зазначені завдання були спрямовані на дитину, на реалізацію її внутрішнього потенціалу. З цією метою і була розроблена програма табору з  тематичними  днями,   робота в “Літній академії”  ,  виконання творчих доручень, розраховані на групову та індивідуальну роботу і певну категорію дітей.   В літньому таборі працювало 12 гуртків, а саме:
·         ліплення з тіста – керівник Радченко Г.М., Подільський район;
·         малювання та видування фарбами - керівник Маврикіна Ілона, Голосіївський р-н;
·         психологічний гурток – керівник Стефановська Станіслава, Солом’янський р –н ;
·         розфарбування мандал – керівник Бовкун Л.О., Дніпровський р – н;
·         бісероплитіння та аплікація – керівник –Мохань О.А., Дарницький район;
·         шахи – керівник Цимбалюк Світлана, Оболонський район;
·         начитка  текстів пісень – керівник Полякова Марина, ГО “Виноградар”;
·         поезія – керівник Вітем Л.А., Святошинський р-н;
·         спортивний ( в тому числі баскетбол, більярд, футбол ) –  проводив відповідальний загін по спорту;
·         ігротека – керівник Ющенко О.В. та Бабенко Л.А., Деснянський та Печерський р –н;
·         музичний  (гра на синтезаторі та гітарі)– керівник Вертай Л.Д, співробітник штабу;
                Робота  гуртків “Літньої академії” надали змогу дітям максимально розкрити свій потенціалі  здібності. Всі  діти   на протязі зміни відвідували гуртки “Літної академії” за інтересами. Діти, з збереженим  інтелектом  відвідували   гурток “Шахи ”,   музичний гурток. Для дітей, які мають порушення слуху та мови також мали змогу відвідувати гуртки “Літньої академії”  пов’язані із спортом та ліплення з тіста. І що цікаво,  гуртки діти відвідували до останнього заняття. Це говорить про творчій підхід  спеціалістів, які вели гуртки  та  їх професіоналізм.  В кінці зміни відбулися виставки робіт учасників “Літньої академії”, де діти мали можливості, а заодно і  бажання поділитися результатами своєї праці, відчути, що вони спроможні  навчитися та  щось зробити самостійно. Аналізуючи творчу діяльність “Літньої академії” можна зазначити, що  вона стимулювала бажання  дитини з інвалідністю спілкуватись, розширювати міжособистніснті стосунки.
                Призи, отримані на зміну були використані при нагороджені іменинників зміни, всього 10 осіб.
Уроки оздоровчої зміни:
·         база табору має бути фізично доступна (адаптовані туалети, наявні пандуси);
·         харчування має бути спеціально  підібране;
·         волонтери мають бути підготовлені до роботи  з дітьми з інвалідністю (попереднє навчання для тих, хто не має досвіду);
            Всі заплановані розділи програми були виконані і мали великий сенс та користь. Діти, які на початку виглядали  невпевненими змінювались день від дня і кінці зміни  демонстрували з задоволенням набуті вміння, були активні в усіх заходах.
   Позитивним в таборі було те, вдалося створити атмосферу справжньої радості, взаємо підтримки та взаємоповаги. Хоча й на це потрібен був час, але спільні зусилля керівників загонів, працівників штабу та  волонтерського загону досягнув поставленої мети. Ми хотіли зламати стереотипи способу життя  дитини з інвалідністю, допомогти відчути себе більш впевненим в цьому світі, надати можливість проявити та глибше розвинути навички самостійного життя, відчути радість спілкування та знайти собі нових друзів.
   


     Координатор зміни                                                             Л. Татарінова 

Немає коментарів:

Дописати коментар