четвер, 20 серпня 2015 р.

Архів. Звіт про проведення інтегрованої оздоровчої зміни в 2003 році

Історія про Берегиню)
Звіт
про проведення І спеціалізованої літньої
оздоровчої зміни “Разом заради розвитку” в ОЗК “Берегиня”
з 16 по 29 червня 2003 року

 Організація літнього оздоровлення різних категорій дітей та молоді є одним з пріоритетних напрямів діяльності системи центрів соціальних служб для молоді. Особливо важливим є оздоровлення дітей та молоді з функціональними обмеженнями, які не оздоровлюється організаціями соціального забезпечення та більшість часу проводять вдома. Табірна зміна є надзвичайно концентрованою за змістом та виховною ефективністю період діяльності дитячого та юнацького тимчасового колективу.    

В умовах літнього табору складаються сприятливі умови для соціально-педагогічної, психологічної реабілітації дітей та молоді з функціональними обмеженнями та їх батьків (супроводжуючих).   Спільна діяльність молодого покоління з фахівцями соціально-педагогічної роботи, волонтерами-ровесниками передача їхніх знань, досвіду дозволяє дітям та молоді оволодівати навичками соціально-активної особистості, проходити процес соціалізації.
Київський міський центр соціальних служб для молоді організував перебування 120 осіб: 84 дітей та молоді з функціональними обмеженнями, 21 батьків в супроводі дитини з ф/о, 15 волонтерів в ОЗК “Берегиня” (Пуща-Водиця). З них 11 дітей та молоді на візках. Оздоровлювалися клієнти РЦССМ: Дніпровського, Голосіївського, Печерського, Подільського, Шевченківського; партнерських ГО: “Виноградар”, “Джерела”, ЦСРДЮ. Учасники оздоровлення були розділені на 8 груп, які очолювали спеціалісти ССС “Соціально-реабілітаційний центр дітей та молоді з ф/о”, батьки дітей-інвалідів, члени громадських організацій, що оздоровлювалися на зміні. В кожній групі працювало по 1-2 спеціально підготовлених волонтерів, які організовували програмні заходи в групі та здійснювали соціальний патронаж. Штаб складався з 7 осіб: керівник зміни (Остролуцька Л.І. – головний спеціаліст КМЦССМ), заступник керівника з соціально-педагогічної виховної роботи (Прудкова Л. – волонтер, студент факультету соціології КПІ, 5 курс, член МГО “ГАРТ”), соціальний педагог, відповідальний за роботу з батьками “Батьківські університети” (Колісниченко М. – спеціаліст ССС “Соціально-реабілітаційний центр дітей та молоді з ф/о” Голосіївського РЦССМ), логопед, відповідальна за роботу “Літньої академії” (Голдак О. - спеціаліст ССС “Соціально-реабілітаційний центр дітей та молоді з ф/о” Голосіївського РЦССМ). 3 волонтери КМЦССМ, що відповідали за їдальню та додаткове харчування, звукорежисери (Рогачов С., Малько М., Стеценко А.- студент педколеджу-практикант).
         Історична довідка: Вперше зміна проводилася в 1997 році в таборі “Зміна” Бородянського р-ну, як пілотний проект Спілки дитячих та юнацьких організацій СПОК та ССМ КМДА. З 1994 року СПОК проводив фестивалі творчості дітей-інвалідів “Повір у себе”, після яких зав’язалась дружба між інтернатами, ГО дітей-інвалідів та виховними дитячими громадськими організаціями. Протягом року діти зустрічались на територіях своїх шкіл, інтернат них закладів, приміщень ГО. Таким чином запровадилась в життя соціальна програма “Разом заради розвитку” і її кінцевим результатом було спільне літнє оздоровлення. З 2000 року програма перейшла повністю до мережі ССМ. 5 змін за літо з залученням спеціалістів та волонтерів РЦССМ.

Мета: оздоровлення дітей та молоді з функціональними обмеженнями в умовах літнього табору. Створення умов для соціалізації, інтеграції дітей та молоді з функціональними обмеженнями, розкриття їх творчого потенціалу, спілкування з ровесниками-волонтерами.

Основні завдання:
-         Організація оздоровлення, відпочинку та змістовного дозвілля дітей, підлітків та молоді з функціональними обмеженнями;
-         Психолого-педагогічна підтримка та допомога дітям, підліткам та молоді з функціональними обмеженнями у самопізнанні, самореалізації.

-         Створення сприятливих умов для соціалізації, інтеграції дітей та молоді з функціональними обмеженнями, розкриття їх творчого потенціалу.
Процес соціалізації складає три періоди, що враховані при складанні програми табору:
-         Період адаптації – організаційний період зміни. В цей час відбувається знайомство та прийняття розпорядку дня, законів спільного життя та табору. Більшість учасників зміни мають невелике коло спілкування, постійно знаходяться в обмеженому просторі (квартира чи інтернат), тому прибуття в табір є емоційним зривом і можливо мати наслідки кризового входження в нові умови. Тому в цей час необхідна особлива увага кожному учаснику зміни, створення умови для святкової, доброзичливої атмосфери, допомогти знайти хоча б одного “товариша” близької людини з ким можна поспілкуватися, поділитися враженнями. В цей час робиться акцент на роботу в групі та формуванню колективу за допомогою групових форм роботи, відчуття належності до колективу (вибору назви, девізу загону, його презентації на відкритті зміни).
Дуже важко пройти цей етап, коли керівниками груп є самі батьки, що доглядають за дитиною і не знайомі з соціальною роботою, соціальною педагогікою. Важко цей етап пройшов загін ЦСРДЮ. В загоні “Виноградар” ініціативу на себе взяли волонтери, керівник постійно намагалася дотягнутися до рівня загонів, які очолювали соціальні працівники (Після проведення зміни, вона запропонувала свої волонтерські послуги в роботі відділу, є мамою дитини, що хворіє сн. Дауна).
В цей період відбулися знайомства з законами табору, керівництвом, запланованою програмою. Організовано і урочисто відбулася лінійка-відкриття табору, де загони представили свої назви:
Голосіївський РЦССМ – “Теремок”;
Дніпровський РЦССМ – “Дніпровські бджілки”;
Печерський РЦССМ – “Бджілки”;
Подільський РЦССМ – “Сяйво надії”;
Шевченківський РЦССМ – “Одуванчики”;
ГО ЦСРДЮ – “Кенгурята”;
ГО “Джерела” – “Джерельце”;
ГО “Виноградар” – “Виноградинки”.
В групах були обрані командири загонів з відпочиваючих дітей, які допомагали в організаційній роботи загону.
З першого дня почала працювати “Школа волонтерів”, яку проводила Прудкова Л. Головні завдання на першому етапі було допомогти волонтерам в організаційній роботі загону, включитися до програми і головне познайомитися один з одним. Загін волонтерів мав також свою назву, яка відповідала їх діяльності протягом всієї зміни: “Рушійна сила”.
В таборі був певний розпорядок дня, погоджений з дієтсестрою:

ТИПОВИЙ РОЗПОРЯДОК ДНЯ
оздоровчої зміни
“Разом заради розвитку”
2003 рік
8:00
загальний підйом,    ранковий туалет
8:30
зарядка, ранкова лінійка
9:00-9:45
сніданок
10:00-12:30
ранкові зустрічі в загонах, прогулянки, оздоровчі медичні заходи
13:00-14:00
обід
14:00-16:00
тиха година, “Батьківські університети”
16:15-16:30
підвечірок
16:30-18:00
спортивні програми, ігротеки, “Літня академія”
18:30-19:00
вечеря
19:00-20:00
вільний час, підготовка до вечірніх заходів
20:00-21:45
вечірні програми, огляд художніх фільмів
22:00
ІІ вечеря
22:30
відбій, “Школа волонтерів”

Для забезпечення безпеки та дисципліни учасників оздоровлення в таборі були певні правила:
оздоровча зміна
“Разом заради розвитку”

ПРАВИЛА ТАБОРУ:

  1. Закон території
  2. Закон часу
  3. Закон хліба
  4. Закон лідера
  5. Закон чистоти
  6. Закон ліса і води
-         Період індивідуалізації припадає на  основний період зміни. Бажання виділитися чи протистати суспільним правилам знаходить своє відображання в різноманітних видах діяльності, які пропонуються програмою табору. По-перше, самоврядування. За допомогою доручень надати можливість учасникам зміни спробувати себе в різних соціальних ролях, відчути свою відповідальність перед групою за спільну справу, можливість втілити в життя свій потенціал.  По-друге, в таборі  доручення по відношенню до табору:  черговий (чергування в їдальні і по табору), програма (організація та проведення лінійки та вечірнього заходу), прес-центр (випуск інформаційної стінної газети про життя табору), спортивний (проведення ранкової зарядки, спортивних змагань), сюрпризний (поздоровлення іменинників, переможців тощо). Що знову ж таки формує відчуття належності до групи ровесників, можливості змінювати та управляти процесом життєдіяльності в таборі. По-третє, участь у соціально-реабілітаційних програмах за вибором та бажанням, що розраховані на різні вікові групи та захворювання учасників зміни: соціально-психологічна, навчально-трудова, спортивно-туристична, творча, художньо-естетична, екологічна. Протягом 14 діб з учасниками проживають їх ровесники-волонтери, які допомагають їм набути життєвий досвід. Для батьків-супроводжувачів була можливість відвідати консультації спеціалістів та заняття “Батьківських університетів”.
На третій день зміни почали свою роботу чередування творчих доручень. Всі загони активно взялися за справу. Але на 5 день керівники дитячих груп виявили бажання трохи збавити темпи із-за емоційного навантаження дітей. Тому заходів, де загони мали організовувати самі зменшилося, збільшилися заходи, де діти в більшому були глядачами. Відмовилися від ідеї провести економічну гру, провели День пошти дружби. Чередування творчих доручень продовжувалися, особливо цікаво проходили сюрпризні заходи (частушки про життя табору на вечірньому заході, квіти на столах в їдальні, вітальні листівки, сюрпризні перекази тощо. Також діти випускали чудові газети, в яких вони описували події табору, брали інтервю з відпочиваючими та організаторами тощо.
Волонтери активно організовували роботу в загонах. Найкращими в цій діяльності виявилися волонтери з ГО “Джерела”, Голосіївського РЦССМ, ГО “Виноградар”, Дніпровського РЦССМ. Вони не тільки самі були організаторами, а й активно залучали дітей з загонів: отримувати додаткове харчування, проводити масові заходи, проводити рейди з сангігієни тощо.
Програма табору мала тематичні дні, що мали за мету емоційно прикрасити життя табору та націлити учасників зміни на виховний процес.
Програма І оздоровчої зміни
“Разом заради розвитку”
16.06-29.06.03 р.
зміст
Форми роботи
Загально таборові
В загонах

Організаційний період зміни

16.06
Заїзд. Поселення.
Знайомство з правилами, режимом, програмою табору.
Творча зустріч. Екскурсія по табору.
Вогник знайомство “Розкажи мені про себе”.
17.06
Відкриття зміни
“Разом заради розвитку!”
Урочисте відкриття зміни, концерт.
Вибори активу загону, розподіл доручень. Розробка емблеми, назви, законів, девізу загону. Оформлення куточку загону.
18.06
Літня академія.
Відкриття роботи соціально-реабілітаційних програм (Літня академія), гуртків, лікувальних процедур.
Експрес талантів.
Підготовка творчих доручень.
Вечірні заходи в загонах.
Основний період зміни
19.06
Україна – мій дім
Літня академія, Батьківські університети, лікувальні процедури.
Вечорниці.
Конкурс творчих робіт на тему дня.
20.06
Здоровий спосіб життя
Літня академія, Батьківські університети, лікувальні процедури. Концерт української пісні.
Підготовка до карнавалу.
Зустрічі в загонах на тему дня. Огляд відеофільмів.
21.06
День корисної справи
Літня академія, Батьківські університети, лікувальні процедури.
К-с зроби більш корисного
Бесіда “Любов до людей”
22.06
День екватора
Літня академія, Батьківські університети, лікувальні процедури.
Конкурс всезнайок.
Карнавал.
Підготовка до карнавалу.
23.06
Відкриття Олімпіади (МОЇ)
Літня академія, Батьківські університети, лікувальні процедури.
Змагання МОЇ. Вечірня ватра – вечір пісні.
Підготовка до вечірнього заходу.

24.06
Телепузики кажуть: “Привіт!”
Літня академія, Батьківські університети, лікувальні процедури.
Змагання МОЇ.
Презентація телевізійних програм з прав дитини
Бесіди в загонах “Мої права” та засоби масової інформації.
25.06
Пошта друзів.
Літня академія, Батьківські університети, лікувальні процедури.
Змагання МОЇ. Зустрічі в загонах з учасниками параолімпійських ігор.
Зустрічі в загонах “Найвищі цінності”
26.06
День іноземної мови
Літня академія, Батьківські університети, лікувальні процедури.
Вистава “Кіт у чоботях” ТЮГ на Липках.
Вечірній збір “Мій улюблений літературний герой”

Підсумковий період зміни

27.06
Театральна вітальня – День іменинників.
Літня академія, Батьківські університети, лікувальні процедури.
Змагання “Генеральна репетиція ДН”
Конкурс акторської майстерності
Конкурс ввічливих та вихованих.
28.06
Урочисте закриття зміни та Олімпіади
Літня академія, Батьківські університети, лікувальні процедури.

Урочистий концерт “Зоряне літо” та Велика ватра.
Збори в загонах “Кошик побажань”, підготовка настанови учасникам наступної зміни
29.06
Роз’їзд
Концерт Єврейського оркестру


Найцікавішими заходами зміни були конкурс дійсного українця (організованого ГО “Джерела”), інсценування прав дитини в вигляді телевізійних програм “Телепузики кажуть привіт!”  (організованого групою Голосіївського РЦССМ), конкурс акторської майстерності (організованого волонтерами всіх груп), естафета “День народження – генеральна репетиція” тощо.
В таборі щодня вівся рейтинг груп і на лінійці наступного дня оголошувався загін-переможець. Рейтинг вівся за такими номінаціями: режим, програма, санітарія, доручення. Сім загонів за зміну мали звання загону-переможця, а групи ГО “Джерела”, Подільського РЦССМ, Голосіївського РЦССМ – ТРИЧІ за зміну.
В таборі проводилися соціально-реабілітаційні програми “Літня академія”. В умовах 14 денної табірної оздоровчої зміни дітей та молоді з функціональними обмеженнями та волонтерів “Разом заради розвитку” враховує такі особливості в роботі:
-         Добровільність;
-         Своєчасність;
-         Персоналізація та повага;
-         Активізація клієнта;
-         Комплексність.

Соціально-реабілітаційні програми

Зміст
Форми роботи

Соціально-психологічна

Батьківські університети
Проведення  лекційно-тренінгових занять спеціалістами ЦССМ. Робота групи заємодопомоги. Консультації юриста, косметолога.
Школа волонтера
Проведення занять та груп супервізорства, з розвитку лідерських, організаційних, комунікативних якостей
Навчально-трудова
Радіосправа
Шпак В.М. – волонтер ЦСРДЮ
Кулінарія
Проведення щоденних занять за програмою – Фіщук Г.М. - супроводжувач
Мистецтво перукаря
Забродський О. – ССС КМЦССМ
Вмілі ручки
Пальчиківська О. – спеціаліст Дніпровського РЦССМ
Художньо-естетична
Кукольно-театральна студія
Проведення занять за програмою -
Сербул В., Сербул О. –  волонтери Шевченківського РЦССМ
Школа юних модельєрів
Проведення занять за програмою -Тютюнник Н. – керівник групи Печерського РЦССМ
Малювання
Петрочак – спеціаліст Подільського РЦССМ
Музичні казки
Ілїна Д. – волонтер “Джерела”
Екологічна
Юний натураліст
Мандрівки до лісу. Вивчення флори та фауни краю. – Пиріг В. – учасник оздоровлення Голосіївський РЦССМ
Творча (Культурно-дозвілева)
Чергування творчих доручень
Доручення:  черговий, програма, спортивний, прес-центр, сюрпризний, гігієна
Організація та проведення загально таборових масових заходів
Розробка сценаріїв, репетиції, планування, підготовка та проведення творчих загально таборових заходів, акцій, випуск газет, участь в конкурсах.

Спортивно-туристична

Малі олімпійські ігри
Проведення спортивних змагань

Морально-етична

Біблійний гурток
Кордюк О. – супроводжувач ЦСРДЮ

Графік “Літньої академії” був складений таким чином, що заняття з кожної дисципліни проходили через день. Що було не складно для керівників груп (які проводили заняття), і цікаво для дітей,  які могли після тихої години з задоволенням відвідувати різні гуртки “Літньої академії”. Діти також мали змогу гратися в бадмінтон, настільний теніс, шахи, різні спортивні ігри, організовувалися змагання тощо. До речі, настільний теніс був дуже популярний серед дітей і дорослих, і навіть батьків-відвідувачів.
Дуже доречною була допомога від РЦССМ. 18 червня приїздила “Ігротека” Печерського РЦССМ, 19 червня Подільського РЦССМ, 24 червня Голосіївського РЦССМ. Приїзд спеціалістів і волонтерів РЦССМ, клієнти яких оздоровлювалися в таборі, справив на відпочиваючих позитивне емоційне враження. Спеціалісти Подільської РЦССМ (психолог, логопед) приїздили до табору і продовжували проводити заняття з клієнтами ребцентру району.
26 червня перед учасниками оздоровлення виступили спортсмени збірної команди України з параолімпійських ігор, фехтування на візках. Тренер збірної надав коментар про змагання та спортсменів з фехтування. Після зустрічі багато дітей виявили бажання займатися спортом. Ця зустріч була чудовою нагодою продемонструвати дітям перспективи створення активної життєвої позиції (що є одним з головних завдань діяльності ССМ).
З концертними програмами до табору приїздили Театр юного глядача на Липках вистава “Кіт у чоботях” (26.07.03), концерт української пісні члени НМГСО “Пласт” (20.06, 24.06.03), Єврейський оркестр Черновицького благодійного фонду “Хесед-Шушана”  (29.07.03). Приїзд гостей завжди створює святкову атмосферу, й складає позитивні емоційні враження, що про батьків і дітей пам’ятають.
В “Батьківських університетах” проводилася групова робота з самодопомоги, огляд навчальних відеофільмів ГО “Джерела”. Приїздили спеціалісти інституту психології з анкетуванням батьків для Всеукраїнського моніторингу “Ненавчувальні діти”, юрист Солом’янської РЦССМ, консультант косметики фірми “Оріфлейм”, спеціалісти “Центру соціалізації молоді з ф/о” з інформацією про надання послуг, лікар-дієтолог, священик православної церкви (за запрошенням батьків дітей). Заняття проводилися під час тихої години та дискотеки за попередньою домовленістю з батьками.
Щовечора проводилася “Школа волонтера”, де підбивалися підсумки дня, надавалися методичні поради та розробки щодо плану заходів на наступний день, проводилися ігрові практикуми, психологічні тренінги на знайомства, конфліктологію тощо. Заняття проводила заступник  керівника зміни Прудкова Л., яка сама в минулому була волонтером на зміні “Разом заради розвитку”, фестивалях творчості дітей-інвалідів “Повіримо у себе” (1995-1999), проходила семінари для волонтерів по роботі з дітьми та молоддю з ф/о, має достатній досвід в такій діяльності. Зустрічі проходили в теплій емоційній атмосфері, що є немаловажним для психічного розвантаження та формування довіри в колективі волонтерів. Тим паче, що волонтери познайомилися один з одним на зміні. Для відзначення їх хорошої роботи, були організовані дві дискотеки для волонтерів, вечірка при свічках в останню ніч, також всі відзначені дипломами КМЦССМ за підписом директора.
Керівники дитячих груп, керівники  гуртків, активні члени загонів були відзначені також дипломами та подяками КМЦССМ.

Період інтеграції припадає на останні дні зміни. В цей час відчувається емоційний підйом, відчуття комфортного перебування в групі, довіра і підтримка. Це час аналізу роботи самоврядування, реалізації програм, особистої участі в життєдіяльності табору. Це час підбиття підсумків, нагороджень, висновків та прощання.

Висновки: зміна пройшла згідно запланованої мети, завдань та заходів. Влучно розроблена система формування груп із клієнтів районних ССС “Соціально-реабілітаційних центрів для дітей та молоді з функціональними обмеженнями” та волонтерів, які рік працюють за даною соціальною програмою. В групах, які очолювали соціальні працівники з самого початку організація оздоровлення, відпочинку та змістовного дозвілля дітей, підлітків та молоді з функціональними обмеженнями здійснювалися якісно і професійно. Деякі складності були з групами, які очолювали батьки дітей-інвалідів. Вони з турботою опікувалися ввіреними їм дітьми, але соціально-педагогічної роботи з групою не проводили. В цих групах організатори зміни особливу увагу приділяли діяльності волонтерів, яки намагалися здійснювати відповідну роботу в межах своєї компетентності.
Із-за обєктивних причин на зміну не змогли виїхати психолог, реабітолог, музичний керівник. За їх участю можливості зміни з психолого-педагогічної підтримки та допомоги дітям, підліткам та молоді з функціональними обмеженнями у самопізнанні, самореалізації покращилися б. Але організатори  зміни запрошували спеціалістів з РЦССМ, партнерських організацій які періодично надавали свої послуги.
До гуртковї діяльності були залучені спеціалісти ССС та партнерських ГО, волонтери, батьки дітей-інвалідів та молодь з функціональними обмеженнями.
Програма табору створила сприятливі умови для соціалізації, інтеграції дітей та молоді з функціональними обмеженнями, розкриття їх творчого потенціалу.

Дитячий прес-центр:

Загін “Сяйво надії” Подільський РЦССМ, 19 червня 2003 р., імідж дня табору “День України”:

-         “Сяйво надії”  з’явилося від допомоги людей. Доброта до тих, у кого фізичні обмеження, до тих, хто не може здійснити свої мрії. “Сяйво надії” дає надію на те, що ми можемо оздоровитися в такому чудовому літньому таборі “Берегиня”. Дякую за те, що є такий чудовий табір “Берегиня”. Завдяки цьому літньому оздоровчому таборі, ми познайомилися з багатьма дітьми, дізналися багато цікавого, знайшли собі багато нових друзів.
“Сяйво надії” – надію дає!
“Сяйво надії” – вперед нас веде!
Кореспондент Анастасія.
-         В “Берегині” супер-клас!
-         Волонтери диво в нас!
-         Всіх розбудять, обігріють
-         Допоможуть в скрутний час!
Таємний друг волонтерів.

-         Сьогодні до нас приїхали у гості “Ігротека” Подільського РЦССМ. Ми награлися від душі. Було цікаво й весело!
Кореспондент Ксюша.

Загін “Теремок” Голосіївський  РЦССМ, 22  червня 2003 р., імідж дня “Екватор зміни - карнавал”
Ось і настав цей довгоочікуваний день. Сьогодні буде карнавал, а разом з ним феєрверк емоцій. Цікаво знати – хто ж завітає на це свято переодягання з перевтіленням в казкових героїв. Але потрібно набратись терпіння і дочекатися початку карнавала. А поки що, в ці предкарнавальні години, давайте зазирнемо до кожного загону і дізнаємося, які сюрпризи чекають на нас ввечері, що готує до святкового вечора кожен із них:
“Джерела” – мультяшки;
“Дніпровські бджілки” – казкові герої;
“Сяйво надії” – представники різних професій;
“Бджілки” – інтернаціональний загін;
“Виноградинки” – циганський табір;
“Кенгурята” – інопланетяни;
“Теремок” – циркова вистава.
Наш карнавал також знаменує собою екватор, тобто половину  терміну нашого перебування в гостях у “Берегині”. Отож, всі мерщій на карнавал! А диво – воно попереду!

Санбюлетень – загін “Сяйво надії” Подільський РЦССМ

Будь чистеньким і охайним,
Ліжко з ранку застели
І підлогу замети.
Не забудь і про мікроби,
З милом мий і  руки, й ноги
І забудеш про хвороби!

Відгуки дітей та батьків, учасників оздоровлення:
-               У таборі “Берегиня” знаходжусь не перший раз. Дуже подобається відпочивати. Гадаю, що я ще сюди приїду. (Христина, Шевченківський р-н).
-               Мені сподобались у таборі “Берегиня” концерти. Я познайомився з багатьма цікавими дітьми. Тут було весело і цікаво. (Сашко, Шевченківський р-н).
-               Микитка (3 роки) став більш комунікабільним, самостійним, навчився на невеликий час бути без мами! Надя (олігофренія) навчилася робити поробки своїми руками, Анюта (сн. Дауна, 18 р.) відмінно справилася з посадою “командир загону”, Вадик (сн.Дауна, 19 років) знайшов нових друзів, став більш самостійним, Діма (сн. Дауна, 16 років) намалював багато малюнків, допомагав звукорежисерам зміни. (керівник організованої групи ГО “Виноградар”, мама дитини-інваліда С.В.)
-               Зявилося багато друзів. Таня і Тамара стали більше спілкуватися з іншими дітьми, і стали менш замкнуті. Навіть трохи добріші стали до оточуючих. Денис почав краще їсти, не залишаючи нічого на тарілці, і не вередуючи. Андрій завоював серця багатьох гарних дівчат і одержав більше всіх листівок. Мабуть, Андрій товаришує з Купідоном. Ми всі навчилися спілкуватися та гратися один з одним. Навчились бути терплячими, доброзичливими. Відповідальніше ставитися до своїх вчинків, бути самостійнішими у суспільстві та допомагати всім оточуючим нас людям. (загін “Дніпровські бджілки”).
-               За час відпочинку не тільки оздоровилися, бо отримували повноцінне харчування, що дуже актуально для сімей, в яких мами не мають можливості працювати, бо змушені доглядати за такими хворими молодими людьми. Приємно було бачити як говорили, співали, грали у виставах молоді люди, які не можуть говорити не соромлячись, що їх не зрозуміють (Клімова Н.М. керівник організованої групи БФ “Джерела”, мама дитини інваліда).



Немає коментарів:

Дописати коментар