2007 рік. Це вже останні зміни. За багаточисленими заявами спеціалістів, які ніколи не працювали з дітьми з інвалідністю, об'єднали різні категорії дітей в одну зміну. Я і колеги напрямку були проти таких експериментів (хто нас слухав? в нашій країні хіба прийнято слухати фахівців?), т.я. діти в сім'ях зі складними життєвими обставинами дуже складні. З ними має бути проведена ретельна реабілітаційна робота і вона відрізняється від реабілітації наших дітей з інвалідністю. Архітектура табору була не дуже зручною, але ліс і природа. І головне атмосфера і відпочинок. Все ж таки наші традиційні інтегровані зміни завершили своє існування з цим табором. Керівником напрямку була Новік Л.Ф. - директор ЦСПРДМФО Дарницького району міста Києва. Звіт від неї (без змін).
Творчий звіт
про
проведення
оздоровчої інтегрованої зміни
з
4.08.-21.08.2007
в ЦСРПМ «Зміна»
, Київська обл.., Бородянський р-н, с. Пилиповичи
У 2007 році інтегрована оздоровча зміна
проходила з 4 по 21 серпня 2007 року в таборі “Зміна”, було сформовано 8
загонів.
На
момент заїзду групи по районах були
укомплектовані не повністю, вік дітей
від 7 до 18 років. Протягом зміни відбувалась міграція дітей, заміни, доїзди,
вибуття і т. інш. Зрештою за путівками та обліковими документами вийшли на
цифру 250.
Кількість
учасників спеціалізованої оздоровчої зміни 250 дітей різних категорій.
Якісний склад
груп оздоровлення:
неповна
|
багатодітна
|
сирота
|
інше
|
малозабезпечен
|
інвалід
|
Всього
|
87
|
40
|
5
|
53
|
5
|
60
|
250
|
Діти мали різні порушення розвитку: ДЦП, розумова
відсталість, хвороба Дауна, туговухість (глухота), порок серця, захворювання
опорно – рухового апарату, проблеми
зору, епілепсію, онко захворювання, бронхіальна астма та загальні захворювання.
Програма інтегрованої оздоровчої зміни була
складена на основі традиційних та запропонованих заходів табору та доповнена з
урахуванням досвіду соціальної служби у проведенні подібних оздоровчих
таборувань.
Протягом
оздоровчої зміни кожного дня проводились наради для керівників груп, узгоджувались плани роботи
на день. Перед заїздом була розроблена дислокація груп, проводилась робота за
програмою, оформлення необхідної
документації, журналу з техніки безпеки.
Відслідковувалось виконання програми на зміні, дотримання всіх
режимних моментів. Було також організовано чергування творчих доручень для загонів та підведення підсумків рейтингів
між дитячими групами. Під час заходів проводилось поздоровлення іменинників,
нагородження учасників ігор, лінійок,
концертів. Відбувалось вручення дипломів
нагородження учасників зміни в різних заходах, що позитивно вплинуло на
емоційний стан дітей та молоді. Програма табору мала тематичні дні, які мали за мету емоційно
прикрасити життя табору та націлити учасників
зміни на виховний процес.
Ефективність
соціально – педагогічної роботи визначається рівнем професіоналізму кадрів, які
працюють з дітьми та молоддю з
функціональними обмеженнями Керівники груп в основному добре справилися з
поставленими завданнями під час перебування в таборі, контролювали ситуацію в
загонах..
Особливістю
табору було те, що протягом двох тижнів юнаки та дівчата з функціональними обмеженнями, які
перебувають в повсякденному житті під гіперопікою батьків, мали змогу самостійно приймати рішення в товаристві ровесників дітей зі звичайним
здоров’ям.
Далеко не всім
було легко наважитись на таке випробування. Переважно в кожного з дітей
існували певні психологічні проблеми стосовно спілкування між собою та
контактів з іншими людьми.
Після проведення
зміни можна порекомендувати звернути увагу на підбір волонтерів – тобто, їх
мотивацію для участі у інтегрованій зміні, розуміння своєї допомоги, оскільки
наявність незацікавлених волонтерів не лише не полегшує роботу, але й суттєво її ускладнювало.
Враховуючи
вищевикладене пропоную заздалегідь
проводити модульні курси для волонтерів та керівників груп, які
залучаються до участі на оздоровчу зміну.
Вважаю за доцільне відмітити
умови перебування в самому таборі. Побутові
умови табору нижче середнього, тільки відремонтовані корпуси відповідають потребам
дітей, які мають функціональні обмеження.
Надати можливість дітям та молоді з
функціональними обмеженнями проявити та
глибше розвинути навички самостійного життя, покращити фізичні якості, рухову
активність, розкрити їх комунікативні здібності, сприяти формуванню особистості
дитини шляхом залучення до активної діяльності в колі ровесників. Таке завдання
ставила перед собою ця інтеграційна зміна. Для виконання завдань, поставлених перед цією соціальною програмою була
розроблена програма літнього табору,
система творчих доручень, робота
“Літньої академії” та робота
волонтерського загону. При розробці програми враховувались такі моменти:
·
дитина з ф/о є
рівноправним членом суспільства, тому вона повинна і може брати участь у його
житті;
·
дитина має такі ж задатки, як і здібності, як
її ровесники з повноцінним здоров’ям;
·
дитина не
повинна буди пасивним об’єктом соціальної допомоги, що має сприяти поступовому
перетворенню дитини з об’єкта а активно діючий суб’єкт;
·
залучення
дитини до процесу вирішення посильних для неї проблем, розширюються між особові
контакти, стимулюється позиція активного об’єкта соціальної діяльності;
Кожен
день табору починався з ранкової
гімнастики, в дуже цікавій, творчій формі, на якій були присутні всі учасники
зміни (і на милицях також), потім
- сніданок і далі за розпорядком дня та програмою табору. Кожний день
був неподібний за інші. Програма була складена таким чином, щоб емоційно
прикрасити життя в таборі та націлити на виховний процес дітей і волонтерів.
Затверджена програма була виконана на 100 відсотків.
За допомогою доручень учасники
зміни мали можливість спробувати себе в різних соціальних ролях, відчути свою
відповідальність перед групою за спільну справу. Формує відчуття належності до
групи ровесників, можливість вплинути на суспільні процеси в таборі. Вибір
назви загону, розробка емблеми, девіз, участь у всіх заходах (за бажанням)
табору та програмних моментах - все це
досвід, який можна набути тільки перебуваючи в літньому таборі.
Форми роботи на
таборі:
-
відкриття і
закриття табору;
-
заняття в
гуртках “Літньої академії”;
-
перегляд
відеофільму;
-
станційні
ігри;
-
карнавал;
-
масовки;
-
спортивні
змагання;
-
аукціон;
-
вихід за межі
табору на озеро ( пересування в колоні);
Життя в таборі вносило корективи і в програму табору також.
В умовах
цього літнього відпочинкового табору всі зазначені завдання були
спрямовані на дитину, на реалізацію її внутрішнього потенціалу. З цією метою і
була розроблена програма табору з
тематичними днями, робота в “Літній академії” , виконання
творчих доручень, розраховані на групову та індивідуальну роботу і певну
категорію дітей. В літньому таборі
працювало 12 гуртків, а саме:
Робота гуртків надали змогу дітям максимально розкрити свій потенціалі здібності. В кінці зміни відбулися виставки робіт учасників “Літньої академії”, де діти мали можливості, а заодно і бажання поділитися результатами своєї праці, відчути, що вони спроможні навчитися та щось зробити самостійно. Аналізуючи творчу діяльність “Літньої академії” можна зазначити, що вона стимулювала бажання дитини з інвалідністю спілкуватись, розширювати міжособистніснті стосунки.
Уроки оздоровчої зміни:
·
база табору
має бути фізично доступна (адаптовані туалети, наявні пандуси);
·
харчування має
бути спеціально підібране;
·
волонтери
мають бути підготовлені до роботи з дітьми з інвалідністю;
·
Всі
заплановані розділи програми були виконані і мали великий сенс та користь.
Діти, які на початку виглядали
невпевненими змінювались день від дня і кінці зміни демонстрували з задоволенням набуті вміння,
були активні в усіх заходах.
Позитивним в таборі було те, вдалося
створити атмосферу справжньої радості, взаємопідтримки та взаємоповаги. Хоча й
на це потрібен був час, але спільні зусилля керівників загонів, досягнув
поставленої мети. Ми хотіли зламати стереотипи, допомогти відчути себе більш
впевненим в цьому світі, надати можливість проявити та глибше розвинути навички
самостійного життя, відчути радість спілкування та знайти собі нових друзів.
Немає коментарів:
Дописати коментар