В країні спалах громадянської активності.
Ознака розвитку суспільства. Яка участь в цих процесах молоді? Молоді з
інвалідністю? Проаналізуємо ситуацію за «Драбиною участі» Р.А. Харта
Для того, щоб краще було зрозуміло поняття «УЧАСТЬ», зупинимось детальніше.
Участь є одним з ефективних методів соціальної роботи з
молоддю. Даний метод отримав назву «Модель соціальної дії», який основується на
взаємостосунках молодої особи і соціального працівника, враховуючи ряд принципів (Центр соціальних дій Університету
Де Монфорт, Лейстер, Англія):
- Всі люди за життя накопичують інформацію, набувають
навичок і знань за допомогою яких можуть вирішувати свої особисті проблеми. Спеціалісти
допомагають молодим людям приймати свої особисті рішення і прогнозувати їх
результати. Наявність спеціальних знань і вмінь не дає спеціалісту приймати
рішення замість молодої особи.
- Всі люди мають право бути почутими, право сформулювати
свою проблему і діяти самостійно.
- Соціальний працівник може сприяти створенню об’єднань і
груп для соціально незахищеного населення, так як маючи загальну проблему і
діючи разом вони можуть досягти більшого впливу та можливостей.
- Людина опиняється в складних життєвих обставинах часто
із-за незалежних від нього причин: із-за оточення, політичних або економічних
умов. Соціальний працівник не дає оцінку молодій людині, а приймає його таким
яким він є.
- В процесі професійної діяльності соціальний працівник має
ставитись до молодих людей на принципах рівноправ’я, співпрацювати незалежно
від раси, статті, віку, класу, соціальної виключності тощо.
Модель
соціальної дії складається
з:
·
Аналізу
ситуації спільно з молоддю (Що? і Чому?)
·
Планування
дій націлених на зміну ситуації (Яким чином? і Дія)
·
Здійснення
оцінки ефективності досягнутих результатів і планування наступного циклу
(Оцінка і Що?)
Участь молоді в рішенні власних проблем, громадському житті може
здійснюватись на таких рівнях:
·
Участь
в житті сім’ї;
·
Участь
в житті навчального закладу;
·
Участь
в житті громади;
·
Участь
в житті громадських організацій;
·
Участь в житті держави;
·
Участь
в житті міжнародної спільноти.
Яким чином оцінити участь молоді в вирішенні власних проблем?
Або шкільному самоврядуванні? Яким чином визначити участь людей з інвалідністю
в житті громади чи громадської організації, або в житті держави? Повертаємось
до Драбини участі Р.А.Харта.
Візьмемо за зразок масовий захід, який має привернути
увагу до проблем людей з інвалідністю. Звертаємо увагу на назву і цілі заходу.
Чи була залучена молодь/ люди з інвалідністю до розробки заходу (Модель
соціальної дії)?
Роджер А. Хард розробив
інструментарій «Драбина участі», яка
допоможе наглядово розібратися коли «участь» є банальною маніпуляцією, а коли «участь»
є професійною роботою соціального працівника чи громадської організації. Учасниками дійства можуть бути діти, чи молоді люди, чи люди з
інвалідністю. Можемо розглянути участь любої незахищеної соціальної групи. В
нашому прикладі будемо орієнтуватися на молодь з інвалідністю. Отож, «драбина» використана як метафорний образ і має вісім сходинок:
1. Маніпуляція.
Найнижча сходинка. Учасники (молодь з інвалідністю) не
розуміють змісту заходу (проекту) і не розуміють своїх дій. Організатори
повідомляють суспільству, ЗМІ про те, що зазначений захід є ініціативою людей з
інвалідністю. Молоді з інвалідністю організатори повідомляють: ви маєте прибути в таке-то місце
і в таку годину (можуть надати автобус), їм видадуть плакати чи листівки, їм подарують
футболки з кепками. Але учасники не
розуміють суті заходу, не розуміють необхідності своїх дій і є об’єктом маніпуляції
організаторів дійства. Їх не залучали до розробки концепції заходу, вони не
брали участі в етапах підготовки. Подібне маніпулювання під маскою «участі» не
є прикладом демократичних політичних процесів. За молодь все вирішили, вони є
картинкою на заході. Іноді таке може відбуватися від нерозуміння можливостей дітей,
молоді або людей з інвалідністю.
2. Декорування.
Наступна сходинка, яка
знаходиться біля маніпуляції. Молодь з
інвалідністю запрошується підтримати захід, «прикрасити» його. Наприклад, на
конференцію з питань реабілітації молодь з інвалідністю запрошується в якості
глядача з правом наприкінці зачитати резолюцію, яку раніше написали
організатори. Форми проведення подібних заходів може бути безліч. Суть –
використання молоді з інвалідністю в якості гарної декорації, прикрасити захід.
3. Символічна
реформа або імітація («tokenism»,
англ.мова: символічний захід, реформа, яка проводиться для галочки). Симпатична
молодь з інвалідністю, яку обрали дорослі беруть участь в обговореннях
(конференції, робочої групи тощо) в тематиці якої мають незначну підготовку або
не мають взагалі. При цьому ніхто не знає яким чином обирались ці молодіжні
лідери, чиї інтереси вони представляють. Їх «бутафорські» виступи можуть
визвати оплески і формальне схвалення дорослих, найгірше: створять зовнішній
ефект повноцінної участі молоді.
Моделі повноцінної участі:
4. Призначення
дорослими і інформування.
Участь молоді з інвалідністю в проекті або заході на цій сходині мають
відповідати таким критеріям: молодь розуміє і розділяє цілі і завдання проекту; молодь знає хто і
чому приймає рішення про їх участь; їх
роль значима, вони не є декорацією; молодь є учасником проекту добровільно
після того як розуміє зміст. Наприклад, молодіжна театральна група бере участь
в міжнародному театральному фестивалі. Або на фестивалі «Повіримо у себе»
проводиться круглий стіл учасників і дорослих. Учасники спільно обирають
загальну актуальну тему обговорення круглого
столу і власні теми виступів. Участь формує мотивацію, яка веде до зростання
компетентності, яка в свою чергу формує мотивацію до участі в майбутніх
проектах.
5. Консультування
і інформування. Молодь з
інвалідністю є цінними консультантами для дорослих. На цій сходинці ідея, цілі,
завдання - все розробляється і реалізується дорослими. Але молодь відчуває себе
в процесі, так як з ними консультуються і до їх думки ставляться серйозно. За
оцінкою і рекомендацією молоді проект може коректуватися, але останнє
рішення за дорослими. Молодь інформується про кінцевий результат проекту.
Наприклад, за результатами проекту «Відкритий простір», учасники отримали
кінцевий звіт проекту з додатками: ідеї, проекти, фото, фінанси тощо.
6. Рішення,
які приймаються за ініціативою дорослих разом з молоддю. Проект ініціюється дорослими, рішення приймаються
спільно з молоддю. Наприклад, проведення молодіжного табору: цілі, програма,
структура, правила табору приймаються організаторами спільно з молоддю з
інвалідністю.
7. Рішення,
які приймаються за ініціативою молоді під керівництвом дорослих "Молодь робить все сама". Молодь ініціює проект, шукає серед дорослих однодумців і
залучає їх для його реалізації. Наприклад, ідея проведення тренінгу «Секрети
тяжіння» для дівчат і хлопців з інвалідністю, які хочуть створити власні сім’ї,
організована ініціативною молоддю. До партнерських організацій і депутатів
звернулись за фінансовою і організаційною допомогою. На цій сходинці молодь
вчиться розвивати навички критичного сприйняття, вчиться враховувати різні точки
зору. Молодь може самовиразитися, відбувається демократизація суспільства.
8.
Найвища
сходинка: рішення, які приймаються за
ініціативою молоді разом з дорослими "Ініціатива молоді, спільні рішення". Розвиток компетентності дорослого
незалежного життя залежить від життєвого досвіду молодої людини. Якщо в її
житті не було можливостей участі в прийняті рішень: чи можемо ми нарікати, що
молодь така безініціативна? Що вона не готова до дорослого життя? Молоді
необхідно повноцінно брати участь в прийняті рішень, проектах з дорослими на рівних. Зростання
відповідальності за власні рішення, за власне життя, життя близьких і оточуючих
безпосередньо залежить від досвіду участі з розвитком компетенції.
Яке майбутнє ми для себе оберемо? Воно безпосередньо залежить від умов
розвитку дітей та молоді нашої держави. Чи багато заходів та проектів ви знаєте
де молодь з інвалідністю є учасниками процесу? Чи є вони учасниками під час
маршів, конференцій, круглих столів? Хто несе за маніпуляції відповідальність?
Немає коментарів:
Дописати коментар