Якщо вашою спеціалізацією в журналістиці є тема соціального життя суспільства, рано чи пізно Ви отримаєте завдання чи у Вас з`явиться необхідність підготувати матеріал до Міжнародного дня інваліда (3 грудня), чи Міжнародного дня протидії дискримінації людей з інвалідністю (5 травня), або про життя людини з інвалідністю в місті. Дана інструкція допоможе Вам зорієнтуватися і висвітлити зазначену тему професійно і гідно.
1.Почніть з себе.
З’ясуйте для себе, на чиєму полі ви будете грати: на полі прав, поваги і гідності людини з інвалідністю чи упередженості і стереотипів. Вивчить питання пов’язані з правовим і соціальним статусом людей з інвалідністю. Проконсультуйтеся з фахівцями. Відмовтеся від упередженості, стереотипів і забобонів домінуючих в суспільстві відносно цієї теми.
2. Будьте готові до спілкування на рівних.
Якщо вашим завданням є отримати інтерв’ю у героя, і ви відчуваєте напругу, прочитайте поради з етикету спілкування з людиною з інвалідністю. Намагайтеся бачити, в першу чергу, багатогранну особистість, а не інвалідність.
3. Запобігайте застарілих стереотипних кліше та сленгу.
«Прикутий до інвалідного візка», «хворий на синдром Дауна», «глухонімий» - все це є упередженням і ознакою низької культури людини, яка так висловлюється. Людина з інвалідністю, людина, яка користується інвалідним візком, людина з синдромом Дауна – можливо ці словосполучення є довгими, але досягають головної мети: висвітлення зазначеної теми в світлі поваги і гідності до кожної людини.
4. На чому фокусується ваш матеріал – на людині чи її інвалідності?
В назві і змісті медійного продукту уникайте розділення суспільства за соціальною ознакою. Підкресліть рівність людей в правах, потребах. Люди з різними видами інвалідності мають виступати від себе в першій особі «я», «ми». Поцікавтеся, чи хоче людина з інвалідністю щоб ви акцентували увагу на її відмінності, якщо так, то як саме? Думайте про інтереси людини з інвалідністю.
5. Висвітлюйте тему позитивно.
Зазвичай тему інвалідності пов’язують з бідністю, стражданнями, дискримінацією тощо. Іноді дійсно, необхідно суспільству нагадати про труднощі з якими стикається людина. Але не через свою інвалідність, а через бар’єри та упередженість суспільства. Обов’язково вкажіть на вихід з ситуації, розкажіть про ресурси місцевої громади (групи самодопомоги, асоціації, програми працевлаштування, соціальні служби), чи позитивний досвід іншої людини в подібній ситуації. Сприяйте обізнаності громадян у потенціалі і внеску в розвиток суспільства, який роблять люди з інвалідністю.
6. Не створюйте нових стереотипів.
У кожної людини є не тільки права, а і обов’язки. Сприяйте висвітленню і визнанню навиків, чеснот, відповідальності за власне життя людини з інвалідністю. Донесіть до суспільства повагу до рішень, власного вибору людини, самостійності і незалежності. Уникайте образу «героя». Підкресліть рівність, але й розуміння що їй все дається набагато складніше. Суспільство має прислухатися до потреб людей з інвалідністю і, при необхідності, допомагати. Запобігайте маніпуляціям, споживацьким нахилам з боку несоціалізованих людей з інвалідністю.
7. Задайте собі запитання:
Чи сприяє ваш медіа-продукт кращому розумінню питань інвалідності?Чи не створили ви стереотип відносно цієї теми?
8. Будьте на передовій суспільного життя.
Пам’ятайте, деякі форми інвалідності можуть бути викликані хворобою, але сама інвалідність не є хворобою. Інвалідність не заразна. Діти з затримкою психічного розвитку відрізняються від дітей з порушенням інтелекту. Ураження зору, слуху можуть набувати різних форм. Люди використовують інвалідні візки з різних причин. Не всі люди з інвалідністю є хронічно хворими і мають погіршення свого стану. Багато з них не вважають себе безпомічними і жертвами. «Особливі потреби» має кожна людина на планеті, треба пам’ятати, що люди просто різні. Потрібно враховувати інтереси і потреби кожного громадянина незалежно від віку, статі, особливостей спілкування чи пересування.
Немає коментарів:
Дописати коментар